14 October 2011

Gebang Petang

Ramai sungguh kaki gebang politik di negara kita. Gaya mereka mengalahkan wakil-wakil rakyat. Menteri pun kalah. Punyalah sedap dia gebang, dari tengahari sampai lewat malam tidak henti-henti. Solat zohor, asar dan maghrib entah kemana. Langsung tiada tomakninah dalam hidup seharian.

Kalau dengar teori politiknya, mak ai mengalahkan professor sains politik. Lagipun apalah sangat professor zaman ini kan? Sebab itu teori ahli politik kedai kopi dan coffee house di hotel-hotel ini bolehlah didengar juga. Sedap dengar sampai tengah malam. Dia punya gebang cek abang oi sampai lupa nak beli susu anak. Dia punya goreng sampai meleleh air liur kawan-kawan disekeliling.

Cawan kopi sudah bertimbun. Lepas mee goreng minta pula mee mamak dan sandwich. Kacang tanah Ngan Yin berbungkus-bungkus. Keretek, cigar dan rokok bersilih ganti. Air diminum lepas secawan, dipesan secawan lagi. Botol-botol air mineral bergolek-golek diatas meja. Kertas tissu terpenyek-penyek disana sini.

Suara geng-geng gebang ini macam mana ya? Oh jangan hairan yang yang paling pandai temberang suaranyalah yang lebih tinggi. Dialah yang tahu segala-galanya. Dialah yang kenal menteri dan pegawai-pegawai tinggi. Dialah juga yang selalu ditunggu-tunggu kehadirannya oleh geng gebangnya. Dialah yang kononnya banyak duit berbanding rakan-rakannya yang lain.

Bagaimana rupa pakaian geng gebang ini ya?

Oh itu mudah. Mereka pakai pakaian yang cantik dan berjenama. Kasut berkilat. Jarang yang pakai sandal. Warna pakaian jarang sangat yang gelap. Melihat pakaian.yang dipakai tentu ada orang fikir mereka ini kaya raya, jutawan. Kalau lihat kereta atau kenderaan yang mereka guna barulah kita tahu keadaan mereka sebenarnya!.

Walaupun gebang, mereka ini boleh dipakai juga. Mereka ramai kawan-kawan. Kualiti mulut manis mereka dapat menyelesaikan banyak masaalah. Kalau ada sikit-sikit benda tersangkut di jabatan kerajaan, mereka ada jalan menyelesaikannya. Ada orang yang hormat pada mereka. Ada orang yang menggunakan mereka.

Gebang pun gebanglah. Ianya sekedar lepak versi orang dewasa. Mereka sekedar menyambung tradisi berborak di kedai kopi. Itu saja.

Nanti balik rumah jangan minta duit isteri ya!

No comments:

Post a Comment