18 October 2011

Bahasa Alam

Sesungguhnya alam ini amat luas. Dan alam ini mempunyai peraturannya sendiri. Alam mempunyai bahasanya sendiri kalau kita mahu mengerti atau pelajari. Bahasa alam tidak sukar untuk difahami. Kita cuma perlu melihat dan membaca dengan mata hati segala bahasa yang ada di alam maya ini.

Begitulah peranan bahasa alam. Bahasa universal ini tidak berbunyi seperti kita bercakap. Bahasa alam tidak ketawa atau menangis. Bahasa alam tidak meraung. Bahasa alam hanya memberi isyarat supaya dimengerti oleh manusia. Bahasa alam hanya dapat difahami melalui pengalaman, melalui pemerhatian. Ini bererti bahawa bahasa alam walaupun tidak sukar difahami namun bukan juga terlalu mudah untuk dimengerti.

Melalui kehidupan anak kampung suatu ketika dulu mengajar saya apa itu bahasa alam. Kegilaan memancing semenjak berumur 16 tahun menambahkan lagi khazanah pengalaman ini. Kegemaran mendaki bukit dan meredah belantara untuk memancing kelah, sebarau, tengalan, udang galah dan lain-lain memperkuatkan lagi gedung pengalaman tentang kehidupan. Begitulah pengalaman yang mendewasakan, menjadi panduan sepanjang perjalanan hidup.

Bahasa alam ialah apabila kita dapat menjangka apa yang akan berlaku dengan melihat bentuk matahari, keadaan bulan, cara angin berhembus, arah dahan pokok, pergerakan binatang dan lain-lain. Bunyi burung tertentu diwaktu tertentu juga boleh memberi isyarat bahawa hujan akan turun atau sebaliknya. Begitu juga dengan isyarat-isyarat lain yang diperlihatkan oleh sesetengah serangga.

Semasa masih menjalankan operasi firma saya berhampiran PWTC awal tahun 2009, pergerakan lipas, tikus, sepah bulan dan lain-lain telah menjadi panduan kepada kami disitu bahawa banjir besar akan berlaku. Sewaktu hujan mulai turun serangga-serangga ini berbondong-bondong keluar dari sarang atau persembunyian dan berpindah ke bahagian atas bangunan. Segala macam serangga keluar dan bergerak. Hasilnya memang banjir besar berlaku hari itu. Pameran perabut di PWTC habis tenggelam. Tingkat bawah bangunan di Jalan Rahmat hapus ditenggelami banjir. Puluhan malah ratusan kenderaan tersadai.

Ini bukan cerita yang pelik. Pelbagai kejadian begini berlaku di seluruh dunia. Hanya manusia sahaja yang lalai atau tidak mahu mengerti akan bahasa alam ini. Dan sekarang pula alam semakin ligat mempamerkan bahasanya agar dimengerti oleh kita. Kejadian bencana alam disana sini tanpa henti tentu ingin mengkhabarkan kepada kita bahawa alam ini sudah sangat tua. Bersedialah untuk menghadapi segala macam kejadian yang akan berlaku satu demi satu.

Bersedialah. Berwaspadalah.

No comments:

Post a Comment