20 October 2011

Penjara Sungai Buloh

Black Maria dari penjara Sungai Buloh tiba kira-kira jam 8.30 pagi setiap hari. Kereta dan motosikal polis yang mengiringi lalui Black Maria tersebut akan berhenti sebaik sahaja tiba di persimpangan mahkamah. Bunyi siren dimatikan. Sebentar kemudian sepasang demi sepasang tahanan mulai turun dari kenderaan Black Maria tersebut. Sederap demi sederap langkah-langkah longlai mereka yang bergari berjalan digiring memasuki kompleks mahkamah. Sederap demi sederap, sederap demi sederap.

Wajah-wajah tahanan sugul. Ada yang moyok, kusut masai. Pakaian penjara tidak menceriakan semangat mereka. Uniform penjara itu hanya suatu kemestian, bukan suatu kebanggaan. Uniform penjara sekadar menutup tubuh seadanya.

Tadi diawal pagi, mereka sudah beratur sebelum menaiki Black Maria tersebut. Masing-masing mencongak-cogak apa bakal terjadi hari ini. Semalaman ada yang tidak boleh tidur. Gementar dan takut silih berganti. Sesekali rasa pilu dan sedih menyerang lubuk perasaan. Menyesal memang ada namun sudah sedikit terlambat.

Sambil berjalan menuju bilik bicara, masing-masing tertanya-tanya siapa magistrate atau hakim yang akan membicarakan mereka hari ini. Apa yang mereka dengar semasa direman dalm penjara berbagai-bagai. Katanya magistrate itu keras, kalau dia jatuhkan hukuman penjara sudah tentu lama. Magistrate ini pula lembut sikit, dia selalu senyum, kalau kena penjarapun tidaklah berat sangat. Hakim pula katanya bermacam-macam cara juga. Ada yang lembut dan ada yang keras.

Mereka dibuai perasaan sambil kaki longlai melangkah. Debaran makin kencang. Perasaan takut mulai menerpa. Wajah ibu, ayah dan anak isteri silih berganti menari-nari dalam lowongan minda. Wajah teman-teman yang selama ini sama-sama melakukan kerja-kerja maut mulai terbayang. Hati kecil lalu bertanya siapakah keluarga atau kawan yang akan datang menyaksikan perbicaraan hari ini. Degupan jantung mulai mencemaskan. Siapa ya yang akan datang?.

Sebaik sahaja memasuki ruang perbicaraan, rasa gementar mulai menjadi-jadi. Kerusi dikandang tertuduh terasa panas. Dada berombak. Kepala ditundukkan buat mata melihat kuku jari kaki yang agak panjang. Nafas dihela dalam-dalam. Air mata mulai mengalir setitik demi setitik. Oh rupanya tiada siapa keluarga atau teman hadir hari ini. Dulu mereka hadir, sekarang dimana mereka ya?.

Apakah hari ini nasib kurang baik akan menimpa? Adakah hari ini hakim akan mengetuk meja lalu menyatakan bahawa... Aduhhh.

Bagi mereka cukuplah sekali ini. Cukuplah dada cemas membilang hari selama ditahan di penjara. Cukuplah ikan masin menjadi pembuka selera harian. Cukuplah tembok penjara yang memisahkan hidup bebas. Cukuplah. Kalau kawan-kawan lain masih mahu bercanda dengan jenayah, apa boleh buat. Jenayah hanya mengundang padah yang tiada kesudahannya.

Jika ada yang bertanya seronokkah bermalam di penjara, tentu dengan senang mereka akan berkata yang sudah itu sudahlah. Ya, yang sudah itu sudahlah. Bukannya senang bermalam di bilik beramai-ramai. Bukannya enak berbual sedangkan ada rakan mandi ditandas terbuka. Bukannya senang menjadi penghuni penjara. Walaupun hanya tahanan reman, penjara tetap sebuah penjara!

No comments:

Post a Comment