07 October 2011

Menggeliat Pagi

Kalau kita perhatikan kebanyakan binatang akan menggeliat sebaik sahaja bangun pagi. Kuving, lembu, kerbau, kambing, anjing memang dapat dengan nyata dilihat menggeliat. Sama ada kura-kura, tupai, katak, ular air, buaya menggeliat atau tidak sukar diketahui. Gajah memang menggeliat. Begitu juga kijang, rusa, kuda dan monyet.

Binatang-binatang ini menggeliat sebaik aktiviti pertama sesudah bangun tidor. Kerbau yang berkubang akan menggeliat dengan menjarakkan kaki kedepan dan menarik badan kebawah. Sesudah itu sang kerbau akan melibas-libas ekor dan telinganya sambil menggoyangkan badan. Selepas itu barulah kerbau ini mulai berjalan. Bagi kerbau jantan galak pula, dia akan mulai menyondol-nyondol kerbau betina!.

Kucing menggeliat pula nampak cukup istimewa. Kucing akan mendepakan kaki ke hadapan dan kaki belakang pula dihulur jauh ke belakang. Kemudian si kucing akan menarik badannya. Sesudah itu kucing ini akan melentok-lentok badan sambil menggegarkan seluruh anggotanya. Kucing akan menggeliat sambil mencakar-cakar lantai.

Apakah sebenarnya fungsi menggeliat? Adakah menggeliat melambangkan kemalasan?

Sesetengah keluarga menganggap menggeliat sebaik bangun melambangkan kemalasan. Sebab itu anak-anak yang menggeliat disuruh segera mandi pagi tanpa membuang masa menggeliat. Bagi saya tanggapan ini tidak betul sebab menggeliat ada fungsinya tersendiri.

Menggeliat sebenarnya adalah bentuk regangan badan seawal bangun pagi. Menggeliat berfungsi sebagai menyusun semula urat saraf yang terkumpul sewaktu tidur. Menggeliat menyebabkan darah cepat mengalir ke anggota badan yang diregangkan.

Adakah menggeliat sahaja memadai tanpa pergerakan regangan atau senaman lain?

Dalam tradisi seni chi kung yang saya pelajari menyatakan bahawa menggeliat memang digalakkan. Cuma sepatutnya regangan hendaklah dibuat sesudah itu atau selepas mandi dan gosok gigi. Regangan yang sederhana baik mengambil masa sekitar 10 minit untuk membuat badan rasa segar sepanjang hari.

Bentuk regangan bolehlah dipelajari. Senam harimau misalnya amat baik untu kesihatan. Ianya mudah dipelajari dan diamalkan sebaik sahaja bangun pagi. Senam harimau walaupun biasanya dikaitkan dengan fungsi kelamin namun ianya tetap bagus untuk kesihatan secara keseluruhannya. Senam harimau merupakan teknik regangan sesudah bangun tidur yqng diamalkan oleh orang Melayu ternyata cukup berkesan.

Saya sentiasa melakukan aktiviti menggeliat dan regangan. Tentulah saya juga amalkan senam harimau. Seni senaman chi kung yang saya pelajari sekian lama itu membantu saya mengekalkan kesihatan dalam kesibukan tugas professional yang mencabar ini.

Bilamana saya tidak melakukan regangan sebagaimana sepatutnya, badan akan.memberi isyarat bahawa saya kena melakukan regangan dan senaman-senaman itu. Badan terasa tidak segar. Rasa macam ada yang tidak kena. Bayangkan bagaimana yang dirasai oleh orang yang tidak pernah melakukan regangan atau senaman?

Melakukan regangan dan senaman bukannya susah. Jika kita mahu apa saja akan jadi mudah!.

No comments:

Post a Comment