17 October 2011

Bolehkah Pahala Dirancang?

Semalam saya agak sibuk dengan urusan masyarakat setempat. Karena itu agak sedikit letih dan saya tidak sempat menulis untuk blog ini. Hari ini pula selsema sejak awal pagi membikin daya menulis tersangkut-sangkut. Sakit kepala walaupun tidak serious turut menahan saya menulis siang tadi. Mujurlah hujan tahap sederhana lebat telah membuat suasana lebih sejuk dan tenang.

Menulis mesti dirangka dasarnya sebelum diluahkan sebagai sebuah garapan yang menterjemahkan pemikiran kita untuk manfaat bersama. Idea atau ilham sahaja tidak cukup tanpa dirancang cara dipersembahkan. Tulisan akan jadi berbelit-belit dan hambar. Tulisan akan jadi sesuatu yang tidak berfaedah. Oleh itu merancang adalah penting dalam penulisan.

Perancangan adalah penting dalam semua perkara. Selain dari apa yang telah ditetapkan oleh Allah, perancangan adalah nadi kehidupan. Banyak perkara boleh dirancang, tinggal lagi sebahagian daripada kita ambil mudah dan menyerahkannya kepada keadaan. Bagi sebahagian daripada kita merancang adalah membuang masa dan tidak perlu dibuat.

Sedarkah kita bahawa untuk mendapat pahala juga perlukan perancangan? Untuk mendapat pahala, apalagi pahala terbaik bukannya secara enteng atau bergantung kepada nasib. Tidak boleh diharap pada pahala tersepak atau pahala percuma. Pahala mesti dikejar iaitu dirancang untuk mendapatkannya. Pahala mesti diburu kerana dia tidak datang sendiri.

Sebagai contoh yang mudah ialah ibadat qurban. Harga satu bahagian qurban ialah sekitar rm400. Kita ada sebelas bulan untuk mengumpul jumlah itu. Kita mesti merancang. Kalau dirancang maka bolehlah disimpan kira-kira rm40 sebulan untuk dibuat bayaran satu bahagian qurban tadi. Ibadat yang datang hanya sekali dalam setahun itu tidak patut dilepaskan begitu sahaja. Tiada alasan mengatakan tiada wang untuk turut serta melakukan qurban. Wang sebanyak rm40 sebulan kalau tidak dirancang penggunaannya akan habis begitu sahaja.

Bagi saya merancang untuk mendapat pahala sudah sewajarnya jadi amalan kita semua!.

No comments:

Post a Comment