27 October 2011

Bukan Senang Nak Hidup

"Bukan senang nak hidup sekarang ini", begitulah bunyi luahan rasa yang sering kita dengar. Luahan begini terdapat dimana-mana sahaja dan keluar dari mulut pelbagai golongan rakyat dari kelas pekerja biasa sehinggalah ke kelas pertengahan. Luahan sebegini boleh didengar di pasar, di pejabat, dalam teksi atau ditempat-tempat lain.

Luahan itu membayangkan cabaran yang dihadapi oleh sebahagian besar rakyat. Ianya merupakan sungutan atau rungutan, yang terbit dari kehidupan sehari-hari. Semua orang memperkatakannya. Semua orang bercerita tentang harga barang keperluan dan bayaran perkhidmatan yang melonjak naik. Ramai orang bersungut itu dan ini.

Saya sendiri sebelum ini memang tidak mengikuti sangat hal kenaikan harga barangan keperluan harian. Bila mendengar rungutan begitu saya terus bertanya rakan-rakan dan mereka yang arif tentang soal ini. Rakan-rakan yang sering ke pasar telah membantu saya memahami apa yang dikatakan kenaikan harga barangan keperluan harian yang amat ketara.

Kicap yang dahulunya bernilai lebih rm2 sebotol kini dijual hampir rm6. Kalau mahukan harga sekitar rm5, hendaklah dibeli secara borong iaitu enam botol atau lebih. Kentang, bawang dan lain-lain juga dijual secara borong. Kenaikan harga sayur, ikan serta lain-lain barang seperti sudah tidak terkawal lagi. Seorang peniaga ikan bakar di Jalan Kucing memberitahu saya harga ikan di pasar Selayang agak tinggi sehinggakan beliau sukar berniaga. Seorang pemandu teksi pula memberitahu saya keadaan kenaikan harga barang keperluan menyebabkan harga sepinggan nasi campur lebih tinggi dari biasa.

Bila saya bertanya peniaga ikan bakar itu mengenai penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, katanya penguatkuasaan nampaknya tidak berkesan. Harga ikan atau barangan lain tidak dapat dikawal kenaikannya. Samaada tanggapan peniaga ikan bakar itu betul atau tidak, sukar bagi saya untuk memastikannya. Yang nyata ialah harga barangan memang naik.

Kenaikan harga barangan ditambah lagi dengan kenaikan harga bahan bakar dan tenaga tentunya tidak baik. Sebahagian besar anggota masyarakat menerima tekanan kenaikan harga ini dengan bersahaja. Sebahagian yang lain pula merungut dan kurang senang. Sepertimana biasa, Kerajaan dianggap gagal berperanan dengan sewajarnya mengawal kenaikan tersebut.

Soalnya ialah adakah harga barangan keperluan akan terus melonjak naik? Tidak adakah makenisme yang ampuh buat mengawal kenaikan ini?

Selain dari Kerajaan, para pengguna serta persatuan-persatuan mereka memang berperanan membendung kenaikan harga. Sesekali kalau diadakan boikot terhadap harga barangan tertentu, mungkin akan ada kesannya. Persatuan pengguna mesti lebih vokal, lebih lantang menyuarakan tuntutan pengguna. Kuasa beli yang besar ditangan pengguna patut digunakan demi kebaikan bersama.

Tiada ertinya pendapatan bertambah, kalau kenaikan harga barang terus tidak terkawal!.

No comments:

Post a Comment