04 October 2011

Antara Perdana Menteri Dengan Menteri Kewangan...

Dua jawatan penting kabinet yang disebut dalam Perlembagaan ialah Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Ini bermakna kedua-dua jawatan itu adalah tulang belakang kepada kabinet, sekali gus amat penting di negara ini. Sudah semestinya kedua-dua jawatan tersebut mempunyai relevansi masing-masing.

Jawatan Perdana Menteri adalah jawatan yang paling utama. Di Malaysia, Perdana Menteri adalah ketua Kerajaan. Yang Di Pertuan Agong pula adalah ketua Negara. Ketua Negara dari segi protokol mengatasi semua orang lain dalam negara ini. Ketua Negara mempunyai tugas tertentu sebagaimana digariskan oleh Perlembagaan.

Sebagai ketua Kerajaan tugas Perdana Menteri amat penting. Itulah nakhoda negara. Jatuh bangun negara ini banyak terletak dibahu Perdana Menteri. Jawatan sepenting itu bukannya mudah. Melaksanakan tugas Perdana Menteri dengan baik dan berkesan sentiasa diperhatikan oleh rakyat. Perdana Menteri bertanggungjawab kepada negara dan rakyat.

Menteri Kewangan pula adalah seorang anggota kabinet yang dipilih oleh Perdana Menteri. Jawatan kabinet ini biasanya diisi oleh anggota kanan parti pemerintah yang menjadi kepercayaan Perdana Menteri. Menteri Kewangan bertanggungjawab terhadap hal ehwal kewangan negara, antara lain menyediakan dan membentangkan belanjawan negara setiap tahun. Jawatan yang penting ini sudah semestinya sentiasa mendapat perhatian semua pihak.

Seingat saya jawatan Perdana Menteri sejak zaman almarhum Tunku Abdul Rahman sehingga akhir 1998 tidak dibebankan dengan tugas sebagai Menteri Kewangan. Hanya sesudah akhir 1998 sehinggalah sekarang barulah jawatan itu diisi oleh orang yang sama iaitu Perdana Menteri sendiri. Dua jawatan negara yang cukup berat dan penting dipikul oleh orang yang sama!.

Bagi saya eloklah amalan ini dilihat kembali. Adalah lebih baik jawatan Menteri Kewangan tidak dipegang oleh Perdana Menteri. Kebanyakan negara-negara lain di dunia ini dua jawatan itu diisi oleh tokoh yang berlainan. Tentu ada sebabnya kenapa Perlembagaan kita secara tersirat menyebut Perdana Menteri dan Menteri Kewangan secara berasingan.

Dalam usaha meletakkan negara mendepani cabaran dunia sekarang saya fikir perkara ini patut difikirkan secara serious oleh kita semua.

No comments:

Post a Comment