20 October 2011

Kebebasan Akademik

Penggantungan jawatan Prof Aziz Bari sebagai tenaga pengajar di Universiti Islam Antarabangsa sememangnya menarik perhatian ramai orang. Penggantungan tersebut dilakukan kerana dikatakan Prof Aziz Bari yang terkenal lantang itu menyatakan komen atau pendapatnya berkaitan satu kontroversi di Selangor. Dan komen atau pendapat itu mendapat liputan berita di negara kita.

Saya akui bahawa saya kenal rapat dengan Prof Aziz Bari. Semasa belajar secara separuh masa untuk pengajian Sarjana Undang-Undang Perbandingan satu ketika dulu, beliaulah yang sering menjadi teman saya berbual, apatah lagi Dekan Kuliyyah Ahmad Ibrahim ketika itu adalah bekas pembantu saya semasa berkhidmat dengan Kerajaan. Sikap Aziz memang kritikal dalam banyak perkara.

Kami menjadi bertambah rapat apabila sering dijemput dalam ceramah dan forum di seluruh negara. Isu kontroversi mengenai satu kes yang berkaitan agama beberapa tahun lalu itu kerap menemukan saya dan Aziz di pentas yang sama. Aziz dijemput atas kapasiti sebagai pakar undang-undang perlembagaan dan saya sebagai mewakili kumpulan NGO Muslim untuk memberi penerangan kepada pelbagai kelompok rakyat yang gusar dengan kes itu. Akhirnya kes berkenaan diputuskan oleh Mahkamah Persekutuan yang telah melegakan semua pihak.

Setahu saya Aziz akan menyatakan pandangannya tanpa berselindung. Bagi sesetengah orang Aziz dianggap amat berani. Aziz akan bercakap berdasarkan fahamannya, berdasarkan ilmunya. Aziz amat berterus terang. Aziz benar-benar berpegang kepada prinsip kebebasan akademik. Itulah Prof Aziz Bari!.

Saya kurang pasti adakah komen Aziz Bari yang membawa penggantungannya dibuat di dewan kuliah atau dalam majlis akademik atau dalam keadaan lain. Seandainya komen Aziz dibuat atas sifat akademik, tentulah ini akan menimbulkan satu persoalan mengenai sejauh mana kebebasan akademik mendapat tempat di negara kita. Sejauh mana seorang ahli akademik boleh memberi tafsiran dan pendapatnya dalam sesuatu perkara harus diukur dan diberi perhatian oleh semua pihak berkaitan.

Tanpa dipengaruhi sentimen atas sifat Aziz teman saya, perkara kebebasan akademik adalah perkara besar. Aziz tentu lebih maklum hal ini. Sebagai professor undang-undang, apalagi undang-undang perlembagaan, tentu Aziz faham apa yang dicakapkannya dalam ruang lingkup beliau sebagai ahli akademik.

Jika Aziz memberi pendapat atau komen diluar dari bidang atau kebebasan akademiknya, timbul juga persoalan mengenai sejauh mana pula kebebasan bersuara dan menyatakan pendapat di negara kita.

Sekedar membaca akhbar arus perdana dan menonton tv, kita tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Untuk menghubungi Aziz saat ini memang sukar, apalagi Aziz memang tiada handphone. Walaupun begitu setahu saya Aziz memang telah benar-benar berumah di tepi pantai sejak lama. Aziz telah bersedia menghadapi segalanya!.

No comments:

Post a Comment