05 October 2011

Belanjawan 2012

Akhbar-akhbar online hari ini banyak menyentuh mengenai Belanjawan Negara 2012 yang akan dibentangkan oleh Perdana Menteri di Parlimen minggu ini. Memang sejak.sekian lama pembentangan Belanjawan menarik perhatian semua orang. Belanjawan itu amat penting bagi rakyat negara ini.

Yang menariknya ada akhbar secara jelas mahukan Kerajaan memberikan perhatian kepada kos sara hidup yang tinggi masa ini. Rakyat mahukan perkara ini diberikan keutamaan. Jika pendapatan ditambah sedangkan kos hidup juga bertambah dengan mendadak, ini tidak memberi apa-apa erti kepada kehidupan rakyat. Oleh sebab itu
Suka atau tidak, Kerajaan mestilah memberi perhatian kepada perkara ini.

Bagaimanakah caranya mengurangkan kos hidup? Adakah secara cukai-cukai ditiadakan atau diturunkan? Atau adakah secara harga barangan dikawal sepenuhnya? Mungkin wajar subsidi diberi kepada rakyat keseluruhannya dan tol dihapuskan?

Tentu Kerajaan faham apa kehendak rakyat diwaktu ini. Kenaikan harga barangan keperluan harian amat nyata. Dengan wang rm50 ditangan tidak banyak benda boleh dibeli. Sekali ke pasaraya habis tiga empat ratus ringgit hanya untuk membeli beras, minyak masak, ikan, gula, tepung, roti, ikan dan serba sedikit keperluan lain. Itu belum diambil kira keperluan persekolahan anak dan sebagainya.

Inilah sebenarnya yang menjadi rungutan orang ramai. Kos hidup yang tinggi membebankan semua orang, kecuali orang yang benar-benar kaya atau yang mendapat rezki secara mudah. Selain daripada orang sebegitu, rata-rata dirasakan peritnya kenaikan kos hidup.

Adakah penurunan harga bahan bakar boleh membantu menurunkan kos hidup?

Jawapannya ialah ya, memang boleh. Penurunan harga bahan bakar yang ketara semestinya akan turut menarik turun harga barangan lain.

Jadi apa Kerajaan perlu buat?

Kerajaan perlu prihatin kepada masalah rakyat. Kerajaan kena ada keberanian yang tinggi demi keselesaan hidup rakyat!.

No comments:

Post a Comment